Vlastnosti pneumatik se po určité době používání mění. Pneumatiky na motorky se vyrábí tak, že se do nich vtlačuje vzorek při vysoké teplotě (vulkanizací) a tím se tvárný kaučuk změní na elastickou pryž. Proces vulkanizace však není úplný a pneumatika je částečně tvárná. Její tvárnost se pak mění při jejím používání, jízdou po povrchu vozovky a zahříváním se více přibližuje elasticitě pryže. Právě častým zahříváním a opotřebováváním se stává méně přilnavou na vozovce. Logicky je tedy nejvíce přilnavá úplně nová pneumatika.
Jestliže má pneumatika modrý bok, přehřála se a ztratila již svou původní základní vlastnost – přilnavost. Můžete ji ještě použít, ale jen s opatrností pro nouzovou jízdu.
Jak prodloužit její životnost
Životnost pneumatiky můžete významně prodloužit. Především dodržujte předepsanou hodnotu tlaku a pravidelně jej měřte. Pneumatikám výrazně škodí přehnaná akcelerace, agresivní a nebezpečný styl jízdy, a tvrdé nešetrné brzdění. Chcete-li opravdu svému motocyklu prospět, vyhýbejte se silnicím s nerovným povrchem a zbytečné jízdě v chladu, za mokra a ve sněhu. Kvalita povrchu vozovky má na pneumatiky vliv značný, české silnice, hlavně ty okresní, se bohužel stále nemohou rovnat těm rakouským a německým.
Opačně nasazené pneumatiky
Dnes se většinou používají pneu radiální konstrukce. Opačně nasazená pneumatika se snaží odstředivou silou roztrhnout spojnice nárazníkových pásů a tzv. koruny – vnější vrstvy ze syrové gumy. Zároveň máte obráceně i vzorek, což má nepříznivý vliv na chování stroje za mokra a celkově i na stabilitu jízdy.
Vícesměsové pneumatiky
Lépe drží v zatáčkách, je to způsobeno tím, že mají okraje měkčí, než je jejich střed. Zároveň mají delší životnost, protože se na jízdě po rovině sjedou za kratší dobu.
Tlak v pneumatikách
Ten je naprosto zásadní na styl a způsob jízdy a má vliv i na bezpečnost. Příliš velký tlak způsobí snížení kontaktní plochy a stability na silnici, podhuštěné gumy vás budou zas vnášet do zatáček a řízení bude jakoby ztuhlé a neobratné. Tlak dodržujte stanovený výrobcem a měřte jej vždy za studena, tedy před jízdou, protože se zahříváním pneumatik objem vzduchu uvnitř zvětšuje, tím pádem i tlak. Velkou chybu dělají jezdci, kteří záměrně sníží tlak za mokra kvůli vyšší přilnavosti. Tím se ovšem zároveň více promáčkne vzorek, uzavřou se drážky mezi prolisy, a neodtéká tudy voda – pneumatika se stává neovladatelnou a hrozí nebezpečný aquaplaning.